Att inte bli förstådd

Under de senaste dagarna, nästan en hel vecka, har jag varit helt isolerad från livet. "Instängd" i lägenheten för att jag har så ont och inte kan komma ut, för om jag ska någonstans orkar jag inte promenera nu, för att det anstränger på min hals och eftersom vi inte har någon bil eller känner någon med det, kommer jag intgenstans.

Jag har inte heller kunnat prata med någon. Försökte prata med mamma igår i telefon, men det resulterade bara i att jag blev jättetorr i halsen och fick som en skrapande känsla där.. =/ Små grejer kan jag säga, men avstår helst. Dennis har nog jättejobbigt med mig eftersom jag pratar teckenspråk med honom, så när jag knäpper med fingrarna eller knackar på något, måste han titta på mig för att se vad jag säger. Och inte nog med det, jag kan bara alfabetet på teckenspråk, så jag bokstaverar till alla ord. Jag vet att det låter sjukt, men det går mycket lättare så än att hålla på att skriva allting. Han förstår mig ganska bra, men det är ändå fruktansvärt jobbigt för båda två. När jag inte får fram vad jag vill så att han förstår blir jag så frustrerad. Det känns så omständigt att skriva ner en hel berättelse bara för att få fram en liten grej, när man måste ta massa omvägar till förståelse..

Snacka om att talet verkligen underlättar! Jag tror till och med att det går smidigare för två personer med helt olika talspråk att prata med varandra än två från samma där den ena inte kan prata.. Jag tror att de flesta språk har liknande ljud för att gestalta "ja" och "nej", "mer" och "mindre", "jag förstår inte" etc.. Inte att de har samma ORD, men samma sorts LJUD för det. När två med olika talspråk kommunicerar med varandra kan de dessutom använda sig av kroppsspråket, så ja, jag tror det går lättare för dessa att förstå varandra.

Jag tror att om man ska vara i en sån här situation som jag är i nu, att man inte kan prata med ljud och inte heller kan prata teckenspråk, då är man i en utsatt situation. Då har man ju inget annat språk än kroppsspråket att använda sig av, om man inte ska skriva, förstås..

*suck* måste bli frisk snart..

Kommentarer
Postat av: Linnea

vad jobbigt för dig =( Krya på dig och hoppas att du blir bättre snart! Kramar

2008-03-04 @ 17:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback