Framtidsplaner

Idag kom Tess hit på fika. Jag bakade kladdkaka och sedan åt vi den och drack jordgubbste och hallonte. :) Det var jättemysigt. Och så satt vi och pratade om lite allt möjligt. :) Vi borde umgås oftare, tycker jag. :)

Tess sa också att hon har praktik på Mandolinens dagis förskola ända till sommaren. Själv ringde jag till Mariaskolan idag och pratade med rektorn om att jag vill ha praktik där. Jag har fått gå med i ett jobbgarantiprogram genom af, som gör att jag t.ex. får ha praktik någonstans. Det gick jättebra att sälja in mig över telefonen, genom att prata om mina tidigare erfarenheter (pluggat ett år på lärarprogrammet, jobbat en del som lärare i början av 2007 på Sjöpen här, och även varit elevassistent till en förstaklassare i tre månader), men vad gör min glappkäft? Jo, den maler på i all säljanda och nämner att jag ju också har mina små svägerskor där på Mariaskolan och nämnde deras namn och klass också... Smaaart. Not. Då sa rektorn att hon skulle prata med lärarna eftersom de "inte brukar ha de med barn på skolan att jobba där" och "eftersom det ju är så nära familj så...." =( Dumma, dumma, dumma, glappkäft :P

Jag hoppas verkligen att jag får ha praktik där. Det verkar vara en jättebra liten skola, med bara åk. 1-6 och dagis och förskola förskola och förskoleklass... (Jäkla nya ord för gamla grejer...!) :S Och det passar ju jättebra också eftersom jag ju ska bli lärare i grundskolans tidigare år (varför jag inte nämner årskurserna är för att jag inte har någon aning om till vilken klass det blir, det ändras hela tiden. Ibland blir man 1-7-lärare, ibland 1-5, ibland 1-6, ibland 1-3.... Man blir ju knäpp..)

Imorgon ska jag följa med mamma och pappa till Umeå. Pappa ska gå på undersökning på torsdag och sedan träffa överläkaren. De orkar inte köra dit och tillbaka på en dag, så därför åker de dagen innan, sover på patienthotellet och åker dagen efter. Jag ska spana in universietet och även området Ålidhem där jag ska försöka få en studentlägenhet, om jag nu ska plugga där i höst. Men så här är det: antingen pluggar jag i Umeå, på distans eller inte alls.

Grejen är den att regeringen (som vi alla älskar såå, eller hur?) har beslutat att ändra lärarutbildningen från hösten 2011 och om jag inte fortsätter min utbildning nu till höst, måste jag dels läsa ett halvår extra eftersom de förlänger grundskollärarutbildningen till de tidigare åren till 4 år istället för 3,5. Och dels måste jag nog läsa om det jag redan har läst i Linköping, eftersom det kommer ändras så mycket i utbildningen och då får jag säkert totalt 5 år att läsa, istället för som det är nu, 2,5 år till - totalt 3,5 (såvida jag har tur när jag gör ett byte mellan universiteten, att det går smidigt med mina lästa kurser från liu och de andras lästa från umu).

Dessutom läste jag idag, att det ju är toppen att jag följer med nu och kikar på skolan eftersom det är Informationsdagen nu på torsdag mellan 9 och 14. Skitbra! Då kommer både elever, lärare och syv vara där och informera om studentlivet på Umu och programmen. Toppen! Hoppas de kan hjälpa mig med hur sjutton jag ska göra när jag söker in nu, senast 15 april. Om jag ska söka till lärarprogrammet med grundinriktningen (eller vad det nu hette), eller fortsättning, eller om jag måste pussla ihop med kurser själv, eller hur det nu blir...

Nä, nu ska vi bada Molly, tror jag, och sen ska jag hoppa i kojs. Jag tar med stickningen så jag har nåt att pyssla med i bilen. :) I'll be back on thursday!

Pussokram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback