Killar och sport

Vad är det med killar och sport? Killar älskar sport. De lever för sport. Och är det en riktig sportfåne man talar om är det inte bara en sport han gillar, utan alla han bara kommer över. Grejen med sport är att det alltid finns någonting i sportväg att titta på på teven; fotboll, ishockey, handboll, längdskidor, motorsport.... och allt verkar vara intressant! Jag fattar inte hur man kan lägga in sin själ i alla sporter och skrika "kom igen nu då!" till allt. Det värsta tycker jag är när det är någon större tävling på tv, typ OS, NHL, Spanska Ligan, Världscup, Junior-VM eller VM och allt vad de nu heter! Och VM har inte alla sina tävlingar samtidigt, nej där är det handbolls-VM en tid, fotbolls-VM en annan, ishockey-VM en annan OCH SÅ VIDARE. Och när de här sporttävlingarna pågår struntar tv-kanalerna i att visa deras ordinarie program och flyttar fram dem några veckor tills all jäkla sport sägs vara över. Sånt har jag kunnat bli galen på!

Nu är det dock inte att mina tv-program flyttas från sina ordinarie tablåer som är min största förbryllning, utan just det faktum att när det är sport, då blir man ensam. Då är det bara så att då försvinner killarna in i sin egna lilla värld med polarna, teven och en jäkla massa öl och tv-spelande under pauserna. De glömmer liksom bort att det är så mycket annat att göra - typ laga mat, diska, städa, vara social med flickvännen... :P

Just nu sitter jag och kollar på filmen "The Break-up" med Jennifer Aniston och Vince Vaughn och känner verkligen med Aniston som spelar Brooke. Hon bor tillsammans med Gary (Vaughn) som kommer hem från jobbet, är jättetrött och det första han gör är att sätta på tv-spelet/match på tv och sätter sig i soffan - istället för att gå in till sin flickvän som ju också har jobbat hela dagen och även hunnit med att handla, planera mat för veckan och satt igång att städa under tiden som hon lagar mat. Han sätter sig i soffan och slappar - istället för att gå och ge sin flickvän en kram och en kyss och frågar hur hennes dag har varit och börjar hjälpa till.

Precis som Brooke säger vill hon ha hjälp med disken, men Gary känner inte för det. Han ska spela tv-spel lite längre och sedan kan han hjälpa. Till slut blir Brooke arg och då reser sig Gary upp med en kommentar som "Jaja, jag hjälper väl dig då för fan!". Vill Brooke då att han ska hjälpa? Nej, självklart inte! Hon vill inte ha hjälp om han inte vill hjälpa - även fast hon vill ha hjälp. Hon säger "Jag vill att du ska vilja hjälpa mig med disken" och han svarar "Varför skulle jag någonsin vilja ta hand om disken?". Gaaaah!!! Killar förstår inte! Vi vill inte heller ta hand om disken, städningen, matlagningen och allt annat vi tjejer gör, men vi gör det för att vi måste för att vi ska komma någonstans i livet - för att ha ett lugnt och harmoniskt hem att komma hem till efter jobbet.

Ibland känns det som att det vore tusen gånger lättare om killar bodde med varandra och vi tjejer med varandra, fast då skulle nog killarna helt och hållet glömma bort att vi ens existerar... =/

Kommentarer
Postat av: Malin

Instämmer FULLT ut!



Att de inte kan fatta att de ska vilja hjälpa till.. är ju inte direkt så att vi vill göra det heller men känner ändå ngt större krav än vad dem gör tydligen..

Postat av: Elin

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-05-08 @ 10:40:07
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Tessi

haha, tack, Elin! :D

2011-05-10 @ 14:33:46
URL: http://knott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback